kobieta trzyma sie za brzuch w gescie bolu

Ból podczas stosunku – poznaj 5 potencjalnych przyczyn

Ból w czasie stosunku to przypadłość, która często spotyka wiele kobiet na całym świecie. Zazwyczaj ma się z nią do czynienia w trakcie stosunku seksualnego lub w czasie menopauzy. Ta dolegliwość spotyka również kobiety, który powracają do współżycia po porodzie lub karmieniu piersią.

Dyskomfort w trakcie seksu to w dalszym ciągu tematu, którego wiele kobiet nie chce się podejmować a tym bardziej dzielić nim z lekarzem ginekologiem. Wizyta u lekarza powinna odbyć się jednak możliwie jak najszybciej aby zminimalizować ryzyko pogłębienia dolegliwości i możliwie szybko poznać źródło problemu oraz rozpocząć leczenie. Czym może być spowodowany ból w czasie stosunku? Tego dowiecie się w dzisiejszym artykule!

Dlaczego warto rozmawiać o bólu w trakcie stosunku?

Obawy przed dzieleniem się problemami dotyczącymi własnej sfery intymnej z lekarzem są dosyć często spotykane. Każdy broni swojej prywatności wszystkimi możliwymi sposobami. Jednak często pojawia się problem bagatelizowania problemu i nie informowanie swojego partnera o tym, że współżycie sprawa ból. Główną ich obawą, która powstrzymuje kobiety przed poinformowaniem o tym partnera jest przetrwanie związku.

Jeżeli ból podczas stosunku pojawia się często i regularnie, to wtedy koniecznie należy udać się do lekarza ginekologa i skonsultować z nim ten problem. Współżycie w tym stanie może prowadzić to pogłębiania się problemów zdrowotnych oraz narastanie problemów emocjonalnych oraz prowadzić nawet do rozpadu związku.

Współżycie powinno kojarzyć się wyłącznie z przyjemnością, jednak ból w trakcie seksu niweczy wszelkie pozytywne jego aspekty. Wiele schorzeń może powodować ból pochwy w trakcie stosunku i powodować ogromny dyskomfort i niechęć do ponownych stosunków.

Przyczyny bólu podczas stosunku

Jak już wcześniej wspomniałem, przyczyn bólu może być bardzo wiele. W dzisiejszym artykule postaram się przybliżyć 5 najpopularniejszych przyczyn z którymi spotykam się na co dzień w swojej pracy ginekologa. W przypadku występowania problemu zachęcam jednak do wizyty, który pozwoli ocenić faktyczny powód bólu podczas stosunku. Samodzielna diagnoza może okazać się nietrafiona i powodować pogłębianie problemu.

1. Suchość pochwy

To jeden z najczęściej spotykanych problemów związanych z powstawaniem bólu w trakcie stosunku. Może to być spowodowane znikomym podnieceniem, stosowaniem pigułek antykoncepcyjnych czy zaburzeniami w wydzielaniu hormonów.

Zaburzenia hormonalne są głównym powodem powstawania bólu u kobiet w trakcie ciąży, świeżo po porodzie lub w trakcie laktacji. Kobiety w okresie menopauzy również spotykają się z tym problemem. W przypadku stosowania pigułek antykoncepcyjnych oraz zaburzeń hormonalnych najlepiej udać się do ginekologa w celu zbadania problemu. Zazwyczaj w takich przypadkach ginekolog rekomenduj stosowanie żeli nawilżających na bazie wody. Inne preparaty mogą powodować dodatkowe podrażnienia i obniżenie satysfakcji ze stosunku.

2. Infekcje intymne

Brak wyraźnych objawów infekcji nie oznacza, że faktycznie nie jesteście zakażone. Objawy mogą praktycznie nie występować lub mogą być bardzo łagodne np. delikatne upławy, swędzenie oraz pieczenie okolic pochwy są często bagatelizowane i niestety z dnia na dzień stają się coraz poważniejsze. Nieleczona infekcja może prowadzić do zapalenia pochwy, nadżerek, zapalenia dróg moczowych oraz innym poważnych konsekwencji zdrowotnych. Aby zapobiegać takim sytuacjom należy przede wszystkim bardzo sumiennie dbać o higienę okolic intymnych. Zaleca się również unikanie diety bogatej w cukier oraz noszenie obcisłej bielizny ze sztucznych materiałów, która może podrażniać okolice intymne.

3. Alergie

Prezerwatywy, środki do płukania, proszki do prania, lubrykanty czy nawet żel do higieny intymnej mogą powodować reakcję alergiczną i tym samym prowadzić do zapalenia pochwy. Objawem alergii może być właśnie ból w trakcie stosunku.

Objawami alergii może być swędzenie oraz pieczenie okolic intymnych. W tym przypadkach należy natychmiast skonsultować się z ginekologiem aby uniknąć nieprzyjemnych skutków tego typu schorzeń i rozpocząć leczenie.

4. Stres oraz chroniczne zmęczenie

Narastający stres oraz chroniczne przemęczenie znacząco wpływa na powstanie problemu niskiego poziomu podniecenia a tym samym na suchość pochwy, która może być przyczyną bólu w trakcie stosunku. W tym przypadku należy zadbać o swoje zdrowie i zmienić codzienne nawyki oraz zlikwidować czynnik powodujące stres. Kolejnym krokiem jest znalezienie sposobu na zrelaksowanie się po wykonywaniu codziennych obowiązków. To powinno nie tylko poprawić jakość życia erotycznego, ale również zniwelować destrukcyjny wpływ stresu na organizm.

5. Endometrioza

Endometrioza to choroba przewlekła, która w trakcie jej przebiegu powoduje, że tkanka wyściełająca macicę obecna jest poza jamą macicy. Tak zwane endometrium umiejscawia się w jajowodach, jajnikach, otrzewnej, pęcherzu moczowym czy nawet jelitach. Rozwijająca się choroba może powodować dyskomfort oraz ból w trakcie seksu, która zazwyczaj nasila się w określonych pozycjach.

Sposoby leczenia bólu podczas stosunku

Przede wszystkim należy natychmiast przerwać stosunku seksualna i uporać się z problemem. Bagatelizowanie tego problemu może powodować tylko pogłębianie się dolegliwości, która ma destrukcyjny wpływ na zdrowie fizyczny oraz psychiczne. Koniecznie należy poinformować partnera o dolegliwości oraz natychmiastowo umówić się na wizytę u ginekologa, która pomoże rozwikłać problem oraz rozpocząć indywidualnie dobrane leczenie w zależności od stanu chorobowego.

Zazwyczaj wystarcza zaledwie kilkanaście dni aby całkowicie pozbyć się problemu (w zależności od stanu chorobowego). Jednak w tym czasie należy bezwzględnie stosować się do zaleceń lekarza oraz przede wszystkim unikać stosunków seksualnych. Zdarza się jednak, że problemy z bólem podczas stosunku maja podłoże psychiczne i wtedy należy skonsultować się również z seksuologiem.